W kontrowersyjnym posunięciu, które wzbudziło poruszenie w świecie finansów, Podkomisja ds. Środków Finansowych Izby Reprezentantów przedstawiła propozycję drastycznego cięcia funduszy na kluczowe programy dla unii kredytowych, jednocześnie wspierając ustawy mające na celu wzmocnienie ich roli w rozwijającej się przestrzeni aktywów cyfrowych. Gdy organizacja America’s Credit Unions zabiega o przywrócenie finansowania, szersze implikacje tych legislacyjnych zmian stają się coraz bardziej widoczne.
Częściowe cięcia w finansowaniu na rok fiskalny 2026
Projekt ustawy budżetowej na rok fiskalny 2026 (FY26) proponuje przeznaczenie 276,6 mln dolarów na Fundusz Instytucji Finansowych Rozwoju Społeczności (CDFI). To znaczący spadek w porównaniu z 324 mln dolarów z roku poprzedniego (FY25). Podobnie Revolvingowy Fundusz Pożyczek na Rozwój Społeczności (CDRLF) miałby otrzymać jedynie 3,4 mln dolarów, znacznie poniżej poziomu 4 mln dolarów z FY25. Oba programy odgrywają kluczową rolę we wspieraniu inicjatyw mieszkaniowych o przystępnych cenach i rozwoju małych firm poprzez partnerstwa publiczno-prywatne, choć już wcześniej zostały pominięte w propozycji budżetowej prezydenta Trumpa.
„Te cięcia w finansowaniu stanowią poważne wyzwanie dla żywotnych programów, które nie tylko zapewniają przystępność cenową w mieszkalnictwie, ale także stymulują tworzenie miejsc pracy i bezpieczeństwo ekonomiczne” – zauważył Jim Nussle, prezes i dyrektor generalny America’s Credit Unions. „Bez odpowiedniego finansowania tempo, w jakim Krajowa Administracja Unii Kredytowych (NCUA) może przyznawać dotacje za pośrednictwem CDRLF, z pewnością zmaleje”. Ta niepewna sytuacja skłoniła rzeczników do mobilizacji i wezwań do prawodawców o ponowne rozważenie priorytetów fiskalnych, które mogą utrudnić działanie małych instytucji skupionych na społecznościach.
Rzecznictwo na rzecz finansowania programów
Działania rzecznicze prowadzone przez Nussle’a podkreślają pilną potrzebę przywrócenia finansowania do poziomów z FY25. W niedawnym liście do podkomisji podkreślił on znaczenie utrzymania kwoty 324 mln dolarów dla Funduszu CDFI i 4 mln dolarów dla CDRLF. Wyjaśnił, że takie alokacje zapewniłyby, że NCUA będzie mogła nadal przyznawać dotacje „w tym samym tempie, co w ostatnich latach”, utrzymując system wsparcia, na którym polegają liczne unie kredytowe, aby prosperować w społecznościach borykających się z trudnościami ekonomicznymi.
Ponadto apel Nussle’a wykracza poza same liczby; wezwał on również o pełne finansowanie programów pożyczkowych SBA, w tym pożyczek na wypadek katastrof, uznając, że silny sektor unii kredytowych jest niezbędny dla odpornych społeczności. Stawka jest szczególnie wysoka, gdyż unie kredytowe starają się budować trwałe relacje ze swoimi członkami, jednocześnie poruszając się pośród finansowych niepewności.
Zakaz CBDC i ustawy o aktywach cyfrowych
Na wyraźnie innym froncie Izba Reprezentantów posunęła się także naprzód z pakietem ustaw dotyczących aktywów cyfrowych, w tym z Ustawą o Zakazie Inwigilacji Państwa za Pomocą CBDC (H.R. 1919), która przeszła przez Izbę niewielką przewagą głosów 219-210. Ta kluczowa ustawa zakazuje Rezerwie Federalnej emitowania centralnego bankowego pieniądza cyfrowego (CBDC), wytyczając wyraźną granicę w kwestii przyszłości cyfrowego pieniądza w USA. W liście do Kongresu America’s Credit Unions podkreśliło swoje stanowisko, że „koszty netto CBDC przewyższą korzyści”, ostrzegając, że eksperymentowanie z takimi inicjatywami może odciągnąć Fed od jego podwójnego mandatu, jakim jest stabilność cen i maksymalne zatrudnienie.
Jednocześnie Ustawa GENIUS (S.1582), która przeszła przez Izbę stosunkiem głosów 308-122, ustanawia ramy regulacyjne pozwalające organizacjom obsługującym unie kredytowe na emitowanie stablecoinów pod nadzorem NCUA. Tymczasem Ustawa o Jasności Rynku Aktywów Cyfrowych (CLARITY) (H.R. 3633) ułatwia stworzenie wyraźniejszej struktury rynkowej dla kryptowalut, zapewniając, że stablecoiny nie zostaną błędnie sklasyfikowane jako depozyty bankowe.
Wpływ ustaw wspieranych przez unie kredytowe
Skutki tych legislacyjnych postępów sięgają znacznie dalej niż korekty proceduralne – reprezentują one przełomowy moment dla unii kredytowych dążących do ugruntowania swojej pozycji w szybko rozwijającym się ekosystemie finansów cyfrowych. Ustawa GENIUS umożliwia uniom kredytowym innowacyjność poprzez emisję stablecoinów, oferując konsumentom alternatywne opcje finansowe, jednocześnie wzmacniając oparty na społecznościach model finansowania, który unie kredytowe uosabiają.
Nussle skomentował implikacje tych legislacyjnych sukcesów: „Zakazując tworzenia centralnego bankowego pieniądza cyfrowego, chronimy zarówno prywatność finansową Amerykanów, jak i wzmacniamy oparty na społecznościach model usług finansowych, który reprezentują unie kredytowe”. Gdy ustawy trafiają teraz do Senatu do dalszych prac, America’s Credit Unions jest gotowa kontynuować lobbing na rzecz rozwiązań legislacyjnych wspierających ochronę konsumentów przy jednoczesnym wspieraniu innowacji finansowych w sektorze unii kredytowych.
Nowa era dla unii kredytowych
Zestawienie cięć finansowania dla kluczowych programów społecznościowych na tle postępów w legislacji dotyczącej aktywów cyfrowych tworzy intrygującą narrację o przyszłości unii kredytowych w Ameryce. Gdy sektor mierzy się z tymi zmianami legislacyjnymi, znaczenie rzecznictwa i głosów liderów unii kredytowych nigdy nie było większe. Działania Nussle’a podkreślają palącą potrzebę zrównoważonego tworzenia polityki, która uznaje zarówno konieczność wsparcia finansowego, jak i potencjał innowacji w krajobrazie finansów cyfrowych.
Gdy społeczności i instytucje finansowe poruszają się w tym zmieniającym się środowisku, wezwania do lepszego finansowania i jasnych ram regulacyjnych zadecydują o przyszłości milionów członków unii kredytowych. Wynik tych wysiłków legislacyjnych wpłynie nie tylko na funkcjonowanie unii kredytowych, ale także na bezpieczeństwo ekonomiczne wielu Amerykanów w nadchodzących latach.